De juiste weg naar innovatie

Met veel enthousiasme ontwierpen we alle signalisatie en iconen voor de gloednieuwe vestiging van Flanders Make in Kortrijk. Iedere bezoeker navigeert nu vlekkeloos doorheen de innovatie en technologie van dit prachtige gebouw.

 

Vormgeving en lay-out
Signalisatie

Hoe trek je in een gebouw de aandacht naar de signalisatie? En hoe leid je een bezoeker feilloos door de wirwar van vergaderzalen, kantoren en verdiepingen? Onze oplossing: technologie en minimalisme doen samensmelten tot een strakke signalisatie die in het oog springt.

Zichtbare innovatie ... door signalisatie

Al enkele jaren laten we innovatie tot leven komen via het jaarverslag voor Flanders Make, het onderzoekscentrum rond innovatie in de maakindustrie. In de laatste edities daarvan kondigde het de bouw en opening van hun nieuwe technologische centrum in Kortrijk aan. En we kropen maar al te graag achter onze tekentafel voor de signalisatie van dat gebouw.

 

De merkidentiteit van een gebouw

Zo’n signalisatie is niet zomaar een wegwijzer en een grondplan, het moet ook een (merk)identiteit uitstralen. En laat dat maar iets zijn waarin we uitblinken! Vanaf de eerste gesprekken met het Flanders Make-team begrepen we de algemene insteek en werkten we onze eerste concepten uit.

 

Logische routes en herkenningspunten

Onze visuele aanpak was snel beslist: het hele gebouw moest innovatie uitademden vanaf je er binnenstapt. Alle elementen van de signalisatie moesten de bezoeker meenemen op een kleurrijke en dynamische reis door technologisch vernuft. Maar dat moest uiteraard wel een reis zijn die je netjes van punt A naar B brengt: zonder omwegen en via logische routes en herkenningspunten.

Slimme iconografie, vertrouwde uitstraling

Onze signalisatie moest vooral herkenbaar zijn ... en dus niet te overweldigend! We bliezen de site leven in via een uitgekiende mix van huisstijlkleuren en slimme iconografie. Onze inspiratie haalden we uit het meubilair en de inrichting van het gebouw: een mix die samen met de huisstijlkleuren meteen een vertrouwde uitstraling gaf. Via strakke lijnvoering en minimalistische iconen op maat werd elke aanwijzing een tikkeltje moderner.

 

Duidelijk grondplan, duidelijke richtingen

Als bezoeker verwelkomt het overzicht van de verdiepingen je, samen met vele signalisatiepijlen. Vervolgens leiden borden je naar belangrijke ruimtes zoals vergaderzalen, liften en garages. We gaven ook duidelijke aanduidingen aan deuren en zorgden dat je door de haakse signalisatie functionele ruimtes zoals wc's en vergaderruimtes in een vingerknip terugvindt.

 

Een kleur per verdieping

Elke verdieping heeft een eigen kleurcode. Zo weet je in een oogopslag waar je moet zijn – en waar je op dat moment bent. En de vergaderzalen? Die hebben elk hun eigen aangepaste icoon, perfect passend bij hun naam. Denk aan 'Wol' met een schattig schaapje, 'Inspiration' met een sprankelend lampje, en 'Kasjmier' met een lief geitje.

Zelfs de brievenbus kreeg vorm

Net toen we dachten dat het hele signalisatieproject afgelopen was, stelde Flanders Make ons misschien wel de meest originele vraag ooit. Omdat er nog geen brievenbus voor het gebouw bestond, moesten we een compleet exemplaar vanaf nul ontwerpen, inclusief de materiaalkeuze. Onze grafische afdeling liet zich inspireren door de geometrie, het karakter en het vormenspel van het nieuwe gebouw. De brievenbus bestaat dus uit twee grote, stalen blokkenvormen, gefixeerd op een betonnen sokkel. Heel handig voor de vele pakketten die er dagelijks toekomen!

De weg kwijt in je eigen gebouw?