Een huiselijk nieuwe identiteit voor woonorganisatie Initia

Een fusie in de huisvestingssector die de hele maatschappij op zijn grondvesten doet daveren? Met een zachte en huiselijke huisstijl (knipoog) bouwde ons team een nieuwe thuis voor Initia: de nieuwe koepelorganisatie voor de 41 woonmaatschappijen die in Vlaanderen sociale woningen verhuurt.

Branding
Vormgeving en lay-out
foto van een vrouw die je verwelkomt in haar living, met aan de rechterkant het logo van woonorganisatie Initia
Initia

Initia: een nieuw fundament

Twee sociale woonmaatschappijen aan elkaar smeden is geen sinecure. Heel wat belangen moeten op elkaar afgestemd worden, om zo een breder fundament te creëren. Na enkele intensieve brainstorms en workshops kwamen we uiteindelijk uit op de korte, maar krachtige naam ‘Initia’. De eerste stenen waren gelegd!

Huiselijke, visuele identiteit

De werktitel ‘Voortrekkers van sociaal wonen’ weerklonk tijdens de eerste brainstorms en bleef hangen. Initia moest een redelijk braaf imago uitstralen, terwijl het ook een activistisch kantje mocht hebben. Bovendien moest de visuele stijl overkomen als een uitnodigende, warme thuis. Door meerdere huisjes te plaatsen in een halve, stralende boog versterken we het verenigde gevoel en wordt het geheel een ‘uplifting’ koepel.

 

Initia staat als een blok achter de andere huisvestingsmaatschappijen. Daarom kozen we om een huisje uit te lichten met uitgesneden hoekjes, als knipoog naar de ruggensteun die Initia aan de sector biedt. En toegegeven: het kleuraccent geeft het logo een frisse en herkenbare toets!

afbeelding van het logo van Initia, met rood en groen als kleuren, waarbij vier rode huisjesiconen een halve cirkel vormen met een extra groen huisicoon, de naam 'Initia' in kleine letters eronder
logo Initia
foto van briefpapier en brochure van Initia, liggend op een houten tafeltje met kaars
Initia huisstijl
render van de huisstijlrichtlijnen voor woonorganisatie Initia
huisstijlgids Initia

Uitbreidingen op de huisstijl

Bouwen naar de toekomst! Ons team werkte alle nieuwe brandingelementen uit in een stijlgids: een handig overzicht over hoe je de visuele identiteit en grafische elementen toepast op verschillende dragers. Verder timmerden we er ook nog een gids voor inclusief en toegankelijk taalgebruik aan: essentieel voor onze diverse en meertalige maatschappij.

 

Staat er momenteel nog iets in de steigers? Zeker weten! Op dit moment (ver)bouwen we de website van Initia en zorgen we dat alle post netjes wordt omgeleid naar het juiste adres. Binnenkort kan iedereen op deze nieuwe website alles vinden over de sociale huurwoningen in Vlaanderen. Het dak mag er dus af!

afbeelding uit de huisstijlgids van woonorganisatie Initia, met links een mock-up van een loginscherm en rechts een foto van oudere man die zijn vrouw kust
huisstijlgids Initia
foto van de brochure 'Fundament' van woonorganisatie Initia
brochure Initia

De samenwerking had sterke punten, zoals jullie creatieve insteek en flexibiliteit in het meedenken over ons logo en onze nieuwe organisatienaam.

Ann Hoef - medewerker communicatie Initia

Nood aan een nieuwe thuis voor je merk?