Sterke branding voor een sterke keten in het zorgnetwerk
Volta ontwikkelde de merkidentiteit voor deze nieuwe koepelorganisatie, zonder te snijden in de individuele identiteiten van de aangesloten ziekenhuizen.
Van diagnose tot uitwerking
Na een eerste diagnose creëerden we een nieuwe merkidentiteit die doorweven werd met medische symboliek. Na drie intensieve workshops met vertegenwoordigers van elk aangesloten zorgcentrum, werkte ons team rond de tekstuele en visuele invulling van dit nieuwe merk. In onderling overleg met de aparte ziekenhuizen kozen we uiteindelijk voor de naam ‘Helix’.


Helix: meer dan een vorm
Onderliggend bevat de naam ‘Helix’ een pak meer betekenis dan je vermoedt. Ten eerste verwijst de verbindende netwerknaam Helix naar helen, verzorgen en overkoepelen. Daarnaast verwijst het ook rechtstreeks naar de spiraalvorm waaruit DNA is opgebouwd. En verder refereert de naam ook naar het Latijnse ‘hedera helix’, vertaald als ‘groeit naar het licht’.

Subtiele, opbeurende beeldtaal
De keuze om de spiraalvorm mee te integreren in het logo en de beeldtaal is dan ook vanzelfsprekend. Het grafisch element - de helix - is een onderdeel van het logo. Dit element vertaalt de dynamiek, onderlinge verbondenheid, complementariteit, hoogwaardigheid en medische symboliek.
Het grafische element creëert als losgekoppeld element een ondersteunende en overkoepelende identiteit. Door het onder meer als uitsnede te gebruiken over fotomateriaal, leggen we de link tussen de zorgactiviteiten en het overkoepelende netwerk.
"We krijgen zeer positieve reacties op de lancering van onze huisstijl. Het is een toekomstgericht, open concept. Een gedragen inclusieverhaal."
Evita Bonné, head communications UZA

