E-mailmarketing

5 voordelen van mailcampagnes

Nieuwe aanbiedingen, dagdeals of nieuwsbrieven: onze inbox barst vaak uit zijn voegen door de dagelijkse stroom aan e-mails. Is mailmarketing anno 2021 nog wel relevant? Uit onderzoek blijkt dat mail als medium bijzonder geschikt is om nieuwe leads te verzamelen. Of om je huidige klantenbestand nog eens extra aan te porren. Laat je door dit artikel overtuigen om vandaag nog aan de slag te gaan met e-mailmarketing. En helemaal op het einde trakteren we je op nog een berg gratis tips.

 

1. E-mailmarketing is (relatief) goedkoop

Als je de kostprijs van een mailcampagne vergelijkt met andere kanalen, zal je merken dat mailers relatief goedkoop zijn. Kies voor een e-mailtool als MailChimp, Hubspot of Sendinblue. Via de intuïtieve gebruikersinterface maak je e-mails zelf op — ook zonder uitgebreide technische bagage. 

Bovendien werken deze tools vaak volgens het freemium-principe. Dat betekent dat je gratis gebruik kan maken van een (beperkte) basisversie. Betalen doe je pas zodra je mailers verstuurt naar een grote adressenlijst, of als je gebruik wil maken van geavanceerde functies. En lagere kosten.. zorgen vanzelf voor een hogere ROI (return on investment).

2. Je doelpubliek is al enthousiast

De komst van GDPR (ofte 'General Data Protection Regulation') bracht in 2018 heel wat gevloek met zich mee. Voortaan moest iedereen uit je adressenlijst expliciet toestemming geven om e-mails van je organisatie te ontvangen. Daardoor is je lijst misschien wel serieus gekrompen. Maar er is ook één groot voordeel: je hoeft jezelf of je organisatie niet meer opnieuw voorstellen. Je mag er vanuit gaan dat de ontvanger van je e-mail je kent en al (een beetje) interesse heeft in wat je vertelt.

3. Personaliseer: de juiste boodschap voor de juiste bestemmeling

E-mailmarketing is ideaal wanneer je de content van je marketingactie wil afstemmen op je doelgroep. Door je CRM-systeem te koppelen aan je e-mailtool kan je een adressenlijst verder opdelen in specifieke doelgroepen. Zo krijgen je klanten een andere boodschap in hun mailbox dan je leveranciers. Of misschien heb je wel een interessante aanbieding voor klanten uit een specifieke sector? Met e-mailmarketing bereik je de juiste doelgroep met relevante content.

Je hoeft helemaal geen uitgebreide technische bagage te hebben om een e-mailcampagne op te stellen. Met een portie enthousiasme, een gebruiksvriendelijke tool en een adressenbestand kom je al een heel eind.

4. Campagneresultaten zijn eenvoudig te meten

De meest gestelde vraag binnen marketing is wellicht: “Maar wat levert zo’n campagne nu op?”. Tools als MailChimp, Sendinblue of Hubspot geven je op een intuïtieve manier inzicht in de cijfers van je campagne. Je ziet in één oogopslag hoeveel mensen je mail hebben geopend en of ze daarna ook doorklikten naar je website. Door je e-mailtool te koppelen met Google Analytics volg je je lezers ook na hun klik in je e-mail. Dan kan je die data ook bundelen in Google Data Studio. Wil je meer weten over Google Data Studio? We bundelden een hoop informatie in een handige blogpost

5. Mailers zijn flexibel én tijdbesparend

Het jaar 2020 heeft ons geleerd dat alles in een razend tempo kan veranderen. Via mail informeer je klanten snel en efficiënt over bijvoorbeeld aangepaste openingsuren of nieuwe maatregelen in je zaak. Nieuw product of dienst in je aanbod? Een korte mail houdt je adressenlijst op de hoogte.

 

Beginnen met e-mailmarketing? Wij zetten je op weg met gratis tips!

Schrijf je in via dit formulier en we sturen je drie mails boordevol handige tips om je e-mailmarketing te optimaliseren.

 

Zin in koffie en een kennismaking?

Laat je e-mailadres hier achter en wij nemen contact met je op.
Neem contact op