Haal meer uit je website met Google Data Studio

Al je data op één plek

Je website lijkt goed te werken, je bedrijf is actief op sociale media en je verstuurt regelmatig een nieuwsbrief. Maar hoe weet je of die inspanningen ook effectief wat opleveren? Met Google Data Studio breng je de cijfers van je website en online campagnes eenvoudig in kaart. In dit artikel lees je hoe je met Google Data Studio meer uit je website kan halen.

Meten is weten

Op welke pagina’s haken je websitebezoekers af? Hoeveel procent van je bezoekers komt op de website via Facebook? En hoe lang blijven mensen op je website vooraleer ze een formulier invullen? Het antwoord op deze vragen (en meer) vind je terug in Google Analytics. Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je het gedrag van websitebezoekers beter begrijpt.

Dankzij een klein stukje code op de website leert Google Analytics allerlei data over het surfgedrag van je bezoekers. Zo ontdek je hoeveel bezoekers je website over de vloer krijgt, hoeveel mensen er na één pagina meteen weer verdwijnen en via welke kanalen ze je website terugvinden. Maar heel wat mensen lopen verloren in het kluwen van Google Analytics. De oplossing? Google Data Studio!

Wat is Google Data Studio?

Google Data Studio is een (gratis) rapportagetool van — je raadt het al — Google. Google Data Studio visualiseert gegevens uit onder meer Google Analytics, Google Search Console en Google Ads in realtime. Dat doe je door een connectie te leggen met verschillende databronnen van Google. 

 

voorbeeld Google Data Studio

Al je data netjes op één plek

  • Als data uit verschillende bronnen op één plek gebundeld zijn, bespaar je heel wat tijd. Nu hoef je maar één dashboard te openen, en moet je campagneresultaten niet langer handmatig op verschillende plekken verzamelen. 
  • Daarnaast is het ook eenvoudiger om analyses te maken wanneer alle data netjes bijeen staan. Door een grafiek te maken met de cijfers van Google Analytics en Google AdWords naast elkaar, ontdek je misschien wel verbanden die je anders niet had gevonden.
  • Tot slot maakt Google Data Studio het heel eenvoudig om rapporten met anderen te delen. Je kan ervoor kiezen om collega’s toegang te geven via hun e-mailadressen of via een deelbare link.

Aan de slag!

Is je nieuwsgierigheid geprikkeld? Ga naar datastudio.google.com en meld je aan via je Googleprofiel. Kies voor het profiel waarmee je ook toegang hebt tot het Google Analytics-account waarvan je het rapport wil maken. Nadat je bent ingelogd kan je op twee manieren starten in Google Data Studio:

1. Start met een template uit het overzicht

Ondertussen heeft Google een uitgebreide galerij met verschillende templates, die je zelf naar hartelust kan aanpassen naar je eigen noden. Je vindt online ook heel wat voorbeelden terug van rapporten, die je zomaar kan dupliceren (zonder data, uiteraard).

2. Start met een lege pagina

Wanneer je start met een leeg rapport giet je de cijfers die jij zelf interessant vindt in een visueel aantrekkelijke vorm. Het bouwen van een volledig nieuw rapport vereist best wat tijd, maar bespaart op langere termijn heel wat uren zoekwerk in Google Analytics.

 

Google Data Studio stappenplan

Hieronder geven we je een korte handleiding voor Google Data Studio mee. Veel succes!

1. Verbind de gegevensbronnen met Google Data Studio

Een rapport kan uiteraard niet zonder data. Die data voeg je toe via ‘gegevens toevoegen aan het rapport’. Via dit menu zie je allerlei verschillende gegevensbronnen zoals Google Analytics, Google Ads of Google Spreadsheets met de Google Connectors. Via de zogenoemde ‘partner connectors’ zoals Supermetrics, kan je zelfs de resultaten van Facebook Ads of Hubspot integreren in je rapport. 

 

connect data

2. Bouw je dashboard

In de volgende stap is het tijd om je dashboard te bouwen. Er bestaan allerlei verschillende mogelijkheden om data visueel weer te geven.

diagrammen toevoegen

Zo zijn er:

  • tabellen
  • scorekaarten 
  • geografische kaarten
  • staafdiagrammen
  • grafieken
  • cirkeldiagrammen
  • tijdreeksen 

Kies een diagram en pas de dimensie en statistieken aan zodat je diagram de juiste data toont. Nadat je het diagram hebt geconfigureerd, kan je je grafiek of tabel  volledig vormgeven in de kleuren van je huisstijl. Naast de diagrammen, kan je ook extra afbeeldingen en tekst toevoegen.

 

3. Filter je gegevens

Tot slot is het ook mogelijk om je gegevens te filteren. Dat doe je door te klikken op de tabel en grafiek en daarna rechts op ‘filter’. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om enkel paginabezoekers te tonen die via sociale media op je website binnenkomen, of enkel smartphonegebruikers in je data te laten zien.

filter data
  • Maak een overzicht van de exit pages van je websitebezoekers. Zo weet je waar de mensen op dit moment op je website afhaken.
  • Vergelijk op een goede manier verschillende tijdsperiodes met elkaar binnen een grafiek. Door de resultaten van een bepaalde maand te vergelijken met het vorige jaar, vermijd je dat er seizoensgebonden fluctuaties in je data zitten.
  • Deel rapporten met je team via de ‘share’-knop. 
  • Giet je rapporten in de kleuren van je huisstijl. Dat doe je door in de rechterbalk te klikken op ‘extract theme from image’. Daarin importeer je een beeld in de kleuren van je huisstijl.

Of je nu start van een leeg blad, of je vertrekt van een template: het bouwen van een rapport in Google Data Studio vereist best wat tijd en kennis. Zo denk je best op voorhand even na welke data je wil visualiseren, en welke grafieken/tabellen er thematisch bij elkaar horen. 

Geen tijd of een te beperkte kennis om zelf een rapport te bouwen? Of heb je geen idee welke data voor jou relevant kunnen zijn zijn? Dan bouwen wij graag een Google Data Studio-rapport voor jou, volledig op maat. Laat hieronder je gegevens na en wij helpen je snel verder!

 

Ben je al wat vertrouwd met Google Analytics?

Zin in koffie en een kennismaking?

Laat je e-mailadres hier achter en wij nemen contact met je op.
Neem contact op