Scenografie doen baden in exclusiviteit en elegantie
Voor de spraakmakende expositie ‘100x Congo’ ontwikkelde volta een grafisch concept dat paste in de sfeer van de expo. In nauw overleg met het MAS werden de zaalteksten geredigeerd en vormgegeven.
Van 18 juni tot 9 november 2020 liep de expo 100x Congo in het Antwerpse MAS, of Museum aan de Stroom. Het museum wil de expo versterken met zaalteksten om zo de bezoeker op een duidelijke en aangename manier te informeren. Voor de vormgeving van de zaalteksten vond het MAS met volta een uitgelezen partner.
Een sterke scenografie is bepalend voor de sfeer van een expositie. Bij een spraakmakende expo zoals 100x Congo kozen we voor vormgeving van de zaalteksten die extra kracht gaf aan de inhoud en de boodschap.
Gerenommeerde tentoonstelling
Honderd jaar geleden werd de stad Antwerpen, in volle koloniale tijd, eigenaar van een Congolese collectie. De expo 100x Congo zette honderd blikvangers in de kijker.
Voor deze tentoonstelling werkte het MAS samen met Belgische en Congolese kunstenaars, filmmakers en onderzoekers. Het museum ging in dialoog met Antwerpenaren van Belgische en Afrikaanse afkomst. Deze expositie werd verkozen tot ‘Internationale tentoonstelling van het jaar’ bij de Britse Museums & Heritage Awards.
Warmte, kracht en inhoud
Voor 100x Congo ontwikkelden onze vormgevers een grafisch concept dat aansloot bij de expo over Congolese kunst in Antwerpen. Ze deden dit in nauwe samenwerking met de scenograaf, de medewerkers van het MAS én de producent van de expo. Binnen de krijtlijnen van de huisstijl zochten we naar stijlelementen om het geheel visueel te versterken.
Een kleurenpalet met aardetinten en een vol lettertype gaf meteen een warm gevoel aan het geheel. In combinatie met de witte letters op een donkere achtergrond zorgde dit voor een sfeervolle begeleiding in de donkere exporuimte.
Van het een komt het ander
Toen het MAS in 2011 de deuren opende, kreeg onze studio de opdracht om hun huisstijl te ontwikkelen en alles te lanceren met een campagne. Daarnaast mochten we ook alle grafische communicatie uitwerken.
Als vaste partner voor de vormgeving van het MAS creëerden we uiteraard ook alle afgeleiden op de huisstijl, maar zorgden we ook voor de interne signalisatie naast de honderden brochures, flyers, affiches en campagnebeelden voor heel wat tentoonstellingen en expo's.