Een merkidentiteit van machine tot mens

De Vlaamse AI Academie of VAIA schoolt professionals en onderzoekers in Vlaanderen bij rond artificiële intelligentie (AI). Een complete merkbepaling en aansluitende huisstijl was hoognodig voor deze nieuwe organisatie. Volta dook met de snelheid van het licht in de vele bits en bytes en vulde meteen het hele merkverhaal in, inclusief animatievideo, aight!

Vormgeving en lay-out
Branding

Vloeiend en verbindend, als een onbreekbare schakel tussen mens en machine: dat is hoe VAIA zichzelf presenteert. Vandaar ook deze vloeiende, in elkaar lopende visuele stijl.

Workshop merkidentiteit

We begonnen vanop een leeg blad en zaten met het hele VAIA-team samen voor een workshop rond merkidentiteit. We bedachten hier de nieuwe missie en visie van deze organisatie en vormden zo de basis voor de toekomstige huisstijl. Het werd al snel duidelijk dat de huisstijl moest doordrenkt zijn van het menselijke, verbindende en technologische karakter van de organisatie.

 

Frisse, levendige huisstijl

De vloeiende en naadloze huisstijl legt als esthetisch bindmiddel de link tussen mens en machine. In deze frisse en levendige stijl valt meteen het gebogen logo op: een continu flow die de grens zoekt tussen logo en woordbeeld. De soepele en intuïtieve interactie die ontstaat tussen mens en machine versterken we ook visueel. Zo laten we de opvallende primaire kleuren rood en oranje in elkaar overvloeien via een gradient. We kozen niet zomaar voor deze passionele kleuren: deze huisstijl moest voldoende tegengewicht bieden aan het typische groen-blauwe kleurenschema dat vaak aan technologiebedrijven vastplakt.

 

Harmonieuze esthetiek

Onze filosofie rond deze huisstijl? Het logo slaat een brug tussen de abstracte wereld van machines en de menselijke esthetiek. Het versterkt zo het begrip, de acceptatie en het gebruik van AI. Technologie en mens vloeien dus harmonieus samen tot een geheel: een gemeenschappelijke taal die door beide kan worden begrepen. En neen: deze filosofie is niét door Chat GPT geschreven, beloofd!

Animatievideo doorspekt met AI

VAIA wilde met een animatievideo hun talrijke AI-opleidingen promoten. In lijn met de aard van de opleidingen besloten we om AI als tool in te zetten voor de vormgeving. Door te experimenteren met diverse stijlen en prompts in Midjourney vonden we de perfecte look die naadloos aansluit bij de huisstijl van VAIA.