Een fusie vlot afronden? Met een nieuwe merkidentiteit!
Een verbindende huisstijl voor Initia
Een fusie in de huisvestingssector kan de hele maatschappij op zijn grondvesten doen daveren. We bouwden een nieuwe thuis en bedachten niet enkel de merknaam Initia, maar ontwierpen ook een passende, herkenbare huisstijl. Met een knipoog naar sociale cohesie voelde ons team zich helemaal thuis in deze opdracht!
Wanneer twee woonmaatschappijen fuseren … dan is er niet enkel een nieuwe naam nodig. Alle elementen moeten letterlijk onder een nieuwe koepel komen, inclusief de visuele identiteit van de samengesmolten organisatie. Met een knipoog naar sociale cohesie en hun functie als draagvlak kreeg Initia een identiteit die staat als een … huis!
Nieuwe naam als fundament
Twee sociale woonmaatschappijen aan elkaar smeden is geen sinecure. Heel wat belangen moeten op elkaar afgestemd worden, zodat een breder fundament gecreëerd wordt. Na enkele intensieve brainstorms en workshops kwamen we uiteindelijk uit op de korte, maar krachtige naam ‘Initia’. De eerste stappen waren gezet!
Huiselijke, visuele identiteit
Initia had dan wel een ‘braaf’ imago, de organisatie bezat nog steeds een activistisch kantje. Tijdens de vele gesprekken vonden we de werktitel ‘Voortrekkers van sociaal wonen’ heel goed klinken. Voor Initia verdient iedereen een warme thuis: iets dat we visueel herkenbaar moesten maken in het nieuwe logo.
Een vrolijk element was ook belangrijk om de militante bijklank te verzachten. De uiteindelijke visual gaat uit van een gestileerde versie van een huisje. Door meerdere huisjes te vermenigvuldigen tot een halve, stralende boog versterken we het verenigde gevoel en wordt het geheel een ‘uplifting’ koepel.
Initia staat als een blok achter de andere huisvestingsmaatschappijen. Daarom kozen we om een huisje uit te lichten met uitgesneden hoekjes: het toont zo de ruggensteun die Initia aan de sector biedt. En toegegeven: het kleuraccent geeft het logo een frisse en herkenbare toets!
Uitbreidingen op de huisstijl
En daar bleef het niet bij! Enkel een naam en logo, daarmee bouw je geen toekomst op. Ons team ontwikkelde een stijlgids die de visuele identiteit doortrok in alle afgeleiden en types dragers die Initia gebruikt. Verder legden we ook een gids voor inclusief en toegankelijk taalgebruik op tafel: essentieel voor onze diverse en meertalige maatschappij.
Staat er momenteel nog iets in de steigers? Zeker weten! Op dit moment (ver)bouwen we de website van Initia en zorgen we dat alle post netjes wordt omgeleid naar het juiste adres. Binnenkort kan iedereen op deze nieuwe website alles vinden over de sociale huurwoningen in Vlaanderen. Het dak mag er dus af!
Initia?
Initia is de nieuwe koepelorganisatie voor de 41 woonmaatschappijen die in Vlaanderen sociale woningen verhuren. Het is een fusie tussen VVH (de Vereniging van Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen) en de federatie voor sociale verhuurkantoren HUURpunt.
Nood aan een nieuwe thuis voor je merk?
Volta tekent de plannen, bouwt aan een fundament en geeft invulling aan jouw merkidentiteit!