Een sterke keten in het zorgnetwerk
Helix ziekenhuisnetwerk Antwerpse regio
Volta ontwikkelde de merkidentiteit voor deze nieuwe koepelorganisatie, zonder te snijden in de individuele identiteiten van de aangesloten ziekenhuizen.
Hoe breng je enkele regionale ziekenhuizen samen onder een cluster, zonder de aparte identiteiten op te offeren? Met de allerbeste zorgen bedachten we via een uitgekiend traject een merkidentiteit die niet enkel blaakte van de medische symboliek, maar ook overkoepelend en verbindend werkte.
Van diagnose tot uitwerking
Volta analyseerde en creëerde een nieuwe merkidentiteit die de bestaande dynamiek en verbondenheid tussen deze centra koppelt aan medische symboliek. Na drie intensieve workshops met vertegenwoordigers van elk aangesloten zorgcentrum, werkte ons team rond de tekstuele en visuele invulling van dit nieuwe merk. In onderling overleg met de aparte ziekenhuizen kozen we uiteindelijk voor de naam ‘Helix’.
Helix: meer dan een vorm
Onderliggend bevat de naam ‘Helix’ een pak meer betekenis dan je zou durven vermoeden. Ten eerste verwijst de verbindende netwerknaam Helix naar helen, verzorgen en overkoepelen. Helix is daarnaast ook een rechtstreekse verwijzing naar de spiraalvorm waaruit DNA is opgebouwd. En ruimer gezien refereert de naam ook naar het Latijnse ‘hedera helix’, vertaald als ‘groeit naar het licht’.
Subtiele en opbeurende beeldtaal
De keuze om de spiraalvorm mee te integreren in het logo en de beeldtaal is dan ook vanzelfsprekend. Het grafisch element - de helix - is een onderdeel van het logo. Dit element vertaalt de dynamiek, onderlinge verbondenheid, complementariteit, hoogwaardigheid en medische symboliek.
Het grafische element is onderdeel van het logo, maar kan als losgekoppeld element een ondersteunende en overkoepelende identiteit creëren. Door dit grafisch element onder meer als uitsnede te gebruiken over fotomateriaal, leggen we de link tussen de klinische activiteiten en het overkoepelende netwerk.
"We krijgen zeer positieve reacties op de lancering van onze huisstijl. Het is een toekomstgericht, open concept. Een gedragen inclusieverhaal."Evita Bonné, Hoofd communicatie UZA
Helix
AZ Klina (Brasschaat), UZA (Edegem), AZ Monica (Antwerpen), AZ Sint Jozef Malle en AZ Rivierenland (Rumst en Bornem) werken sinds 2017 samen onder het ziekenhuisnetwerk Helix. Het vormt de koepel voor kennisdeling en partnerships die bouwt aan een toekomstgerichte zorg. Op die manier vinden Antwerpse patiënten alle zorg – van basis-specialistische tot hooggespecialiseerde zorg en innovatie – dicht bij huis.